Recensies
In deze rubriek plaatsen we recensies van nieuwe publicaties op het gebied van vrouwen- en gendergeschiedenis. Wil je een recensie voor ons schrijven? Neem dan contact met ons op via
Recensie | Agnes van Steen - Van liefdadigheid naar abortusstrijd. Leidse vrouwen en de Nederlandse vrouwenbeweging van 1860 tot 1990
November 2023 woonde ik online een boeiende promotie bij. Agnes van Steen promoveerde op een studie naar de Leidse vrouwenbeweging van 1860 tot 1990. Het gaat om een gedegen project vanuit een originele invalshoek. Ze combineert een langlopende geschiedenis met een niet eerder onderzocht deel van de vrouwenbeweging vanuit verschillende aspecten: politiek, economisch, sociaal en cultureel. Van Steen, die in haar werkzame leven lerares geschiedenis was, heeft mede aan de wieg gestaan van de Leidse vrouwengeschiedenisgroep in 1976.[1] Dat levert een informatief boek op, dat engagement combineert met professionaliteit. De lange onderzochte fase in haar boek noopt tot selectie van tijdsperiodes in deze bespreking. Ik concentreer me op de zogenaamde eerste en tweede feministische golf, waarvan al het nodige bekend is, maar toch lang niet genoeg, als ik dit boek overzie.
/ Anneke Ribberink /
Recensie | Jens Andersen - Tove Ditlevsen: de biografie
In 2020 liet Das Mag de Kopenhagen-trilogie van Deense auteur
Tove Ditlevsen voor het eerst vertalen naar het Nederlands door Lammie Post-Oostenbrink. De trilogie sloeg in als een bom, vele lyrische recensies over deze indringende autofictie volgden. Als lezer zit je dicht op de huid van Ditlevsen en de beknellende sfeer waarin een schrijvende vrouw in die tijd leefde is goed voelbaar. Later verschenen ook De gezichten en Kwaad geluk bij dezelfde uitgeverij. Al snel volgde deze biografie van de hand van de Deense Jens Andersen, die eerder de biografieën over Astrid Lindgren, Hans Christian Andersen en de LEGO-familie schreef. In 1997 schreef Andersen al een biografie over Ditlevsen, maar door de hernieuwde (internationale) aandacht voor haar oeuvre vond hij
het tijd voor een nieuwe versie.
/ Loes Heiligers /
Lees meer: Recensie | Jens Andersen - Tove Ditlevsen: de biografie
Recensie | Steffie van den Oord - De vrouwen van Hendrik de Jong
In De vrouwen van Hendrik de Jong geeft Steffie van den Oord gestalte aan de vrouwen die tussen 1892 en 1898 verstrikt raakten in de netten van de Nederlandse oplichter en moordenaar Hendrik de Jong. Kundig verweeft ze feit en fictie tot een historische roman die een stem geeft aan de slachtoffers van De Jong.
/ Laura Nys /
Lees meer: Recensie | Steffie van den Oord - De vrouwen van Hendrik de Jong
Recensie | Janina Ramirez - Femina
Femina
Femina begint met vaart. Een omschrijving van de suffragettes’ actie bij de paardenrace van Epsom in 1913 is het (op het eerste gezicht onwaarschijnlijke) decor om de Middeleeuwse vrouwengeschiedenis in te leiden.Het blijkt dat de jonge activiste Emily Wilding Davison die bij deze actie het leven liet mediëviste was. In een boek over de Middeleeuwen weet Ramirez ook interessante feiten over de suffragettes te brengen.1 Hierna vervolgt Femina met een reis door Middeleeuws Europa.
/ Loes Heiligers /
Recensie | Brecht De Backer - Omdat ze leven
Swingende stofdeeltjes en een kinderwens
In Omdat ze leven: het verhaal van jou en alle kinderen die ik nooit heb gehad, neemt de theater, film- en literatuurwetenschapper en liefhebber van de kwantumtheorie, Brecht de Backer (1987) je mee op haar persoonlijke avontuur naar het moederschap toe. Ze is een alleenstaande, onafhankelijke vrouw die op vrouwen valt en behoorlijk wat weerstand van de buitenwereld moet zien te overwinnen. De Backer schetst in persoonlijk en kristalhelder proza het avontuur van een jonge in Amsterdam neergestreken vrouw, met een kinderwens die nog vormvast moet worden. Want in welke gezinsconstellatie gaat ze haar moederschap vormgeven? Ze doorloopt alles van liefdevolle onenightstands tot diepe kroeggesprekken en frustrerende potentiële speeddonordates. Ze praat met talloze adoptiedeskundigen en luistert naar seminars van huilende stellen met een onvervulde kinderwens. Haar zoon vanuit gene zijde naar deze zijde krijgen betekent vaak teleurgesteld worden en de wanhoop met goede vrienden en goedkope wijn wegdrinken in het park.
/ Julia Maria Keers /
Recensie | Wolfram Eilenberger - Het vuur van de vrijheid
Hoe vier filosofes een nieuwe wereld ontwierpen 1933-1943
Het vuur van de vrijheid gaat over het denken van de vier filosofen Hannah Arendt, Ayn Rand, Simone de Beauvoir en Simone Weil. Hannah Arendt was een politiek filosofe die vandaag de dag nog steeds een grote stempel drukt op de filosofie. Haar werk over totalitaire regimes is het uitgangspunt voor veel onderzoekers die zich met deze thematiek bezighouden. Ayn Rand was de grondlegger van het objectivisme, een denkrichting waar haar bekende roman The fountainhead het startpunt voor was. Simone de Beauvoir, natuurlijk bekend van Le deuxième sexe, schreef ook talloze romans en was een van de grondleggers van het existentialisme. Simone Weil was filosofe en politiek activiste. Tijdens haar leven publiceerde zij enkele artikelen, de rest van haar oeuvre is postuum uitgegeven. Het boek beschrijft de periode 1933 tot 1943, roerige tijden in Europa, en daarmee ook in het leven van deze denkers. Het boek begint in 1943. Het hoofdstuk daarna markeert het begin van een chronologische opbouw vanaf 1933, om weer te eindigen bij 1943.
/ Loes Heiligers /
Lees meer: Recensie | Wolfram Eilenberger - Het vuur van de vrijheid
Recensie | Maarten-Jan Dongelmans - Oranjeprinses op drift
Wilhelmina van Pruisen (1751-1820). De informele macht van een prinses
In 1908 publiceerde Johanna W.A. Naber een biografie over Prinses Wilhelmina van Pruisen. Deze uit Berlijn afkomstige prinses huwde in 1767 met Willem V, de laatste erfstadhouder van de Republiek der Verenigde Nederlanden (1751-1795). Voorliggende titel, Maarten-Jan Dongelmans’ Oranjeprinses op drift, belooft een vernieuwende interpretatie te geven van Van Pruisens’ politiek zo spannende, en al vaker beschreven leven.
Van Pruisens’ regeerperiode wordt gekenmerkt door ingrijpende staatkundige wisselingen. Zij leefde tijdens het zogeheten Revolutietijdvak. Dit tijdperk staat in de hedendaagse historiografie bekend als het prilste begin van de wording van de democratische rechtstaat. De Oranjes kregen toen te maken met een patriotse oppositie, die vanaf 1780 meer bestuurlijke inspraak eiste. Van Pruisens’ claim to fame is haar daadkrachtige leidersrol in de strijd tegen deze revolutionaire beweging.
/ Edwina Hagen /
Lees meer: Recensie | Maarten-Jan Dongelmans - Oranjeprinses op drift
Recensie | Annette Faber - Elise van Calcar (1822-1904)
Nieuw licht op Elise van Calcar
100 jaar geleden publiceerde J.H. Sikemeier een lijvige biografie over Elise van Calcar, nog steeds een belangrijke bron voor onderzoek naar haar. En nu stelt Annette Faber zich in Elise van Calcar (1822-1904), gedreven en begeesterd tot doel een alternatief te bieden voor Sikemeiers hagiografie. Achter Fabers hoofdvraag: “Op welke manieren heeft Elise van Calcar (1822-1904) in haar leven en werk een betekenisvolle plaats verworven op het terrein van letterkunde, onderwijs, feminisme en spiritualisme in Nederland?” [27] gaat een veelbelovend plan schuil. Faber wil Elise’s uiteenlopende rollen “in verschillende maatschappelijke velden bestuderen, om ze daarna, overkoepelend, samen te brengen en inzicht te genereren in de wisselwerking daartussen.” [29]
Lees meer: Recensie | Annette Faber - Elise van Calcar (1822-1904)
Recensie | Marian Geense - Acht vrouwen in een mannenwereld
Met dit boek wil de auteur laten zien hoe het vrouwen is vergaan, die in 1956 met de ingenieursstudie in Delft begonnen. In dat jaar werd dit beroepsperspectief nog als masculien gezien. En volgens een presentatie op de internationale dag van vrouwen en meisjes in 2019 (1) blijkt dit imago nog steeds te bestaan. In recentere studies naar vrouwen in technische beroepen wordt vaak benadrukt dat intrinsiek lagere niveaus van zelfvertrouwen, motivatie en ambitie bij vrouwen ervoor zorgen dat ze uitdagende carrières en traditioneel mannelijke beroepen uit de weg gaan (2). Vrouwen zouden minder bereid zijn om 'the extra mile' te lopen of 'de offers te brengen' (3). Maar het tegendeel blijkt waar. Gender gebonden normen in de wetenschappelijke techniek werpen voor vrouwen barrières op bij het opbouwen van hun loopbaanvertrouwen (4).
Lees meer: Recensie | Marian Geense - Acht vrouwen in een mannenwereld
Recensie | Filip Moens - De Lage Landen uit de kast
Muziek als wapen in de emancipatiestrijd
Niet eerder verscheen er een boek dat de rol van populaire muziekcultuur in Nederland en België belichtte in relatie tot de LHBTI emancipatiestrijd. In De Lage Landen uit de kast: Pink power en popmuziek (2022) geeft Philip Moens – zelf onderdeel van deze geschiedenis als drummer – voor het eerst een uitgebreid overzicht van de LHBTI muziekcultuur en emancipatiestrijd in het Nederlandse taalgebied. Directe aanleiding hiervoor was het verschijnen van David Bowie Made Me Gay: 100 Years of LGBT Music (2019) van de Britse journalist Darryl W. Bullock. Moens wist zeker dat ook in de Lage Landen populaire muziekcultuur een rol moet hebben gespeeld in de emancipatiestrijd van de ‘niet-heterogemeenschap.’
Lees meer: Recensie | Filip Moens - De Lage Landen uit de kast
Recensie | Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen - Damn Horny
Meer dan een inclusief pornoboekAfgelopen zomer verscheen bij Blossom Books de seksbundel Damn Horny (2021) van Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen. Het schrijversduo heeft dan al veel boeken op zijn naam en verkreeg bekendheid met het boekje getiteld Damn, Honey (2018), een oproep voor vrouwen om zich vrij te voelen in hun doen en laten, en de gelijknamige podcast. Naar aanleiding van reacties van lezers en luisteraars die aangaven te verlangen naar meer diversiteit in porno en een perspectief anders dan dat van de cis-heteroman, ontstond het idee voor een queer pornoboek waarin wordt afgerekend met het fetisjeren van dikke mensen, transpersonen en lesbische seks. Hagen en Van Voorthuizen nodigden allerhande mensen uit om een verhaal te schrijven.
Lees meer: Recensie | Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen - Damn Horny
Recensie | Anne Eekhout - Mary
Mary: Monsterlijke machtsstructurenVoor haar nieuwe roman dook Anne Eekhout in het leven van niemand minder dan de beroemde Mary Shelley. Opgegroeid in het Victoriaanse Londen als dochter van de vrijgevochten John Gotwin en Mary Wollstonecraft, was ze de schrijfster van de eerste gothic novel: Frankenstein. Haar veelbewogen leven is beroemd geworden, evenals de ontstaansgeschiedenis van Frankenstein. De genesis van het monster ligt aan het meer in Genève, waar dichter George Byron op een stormachtige nacht aan zijn entourage van romantische zielen (bestaande uit de dichters Percy Shelley, Mary Shelley, hun stiefzusje Claire Clairmont en de arts John Polidori) voorstelde om een verhalenwedstrijd te houden; degene die het meest beangstigende spookverhaal schreef, zou winnen.
Dubbelrecensie | De Voormoeders en Vrouwen van het land
De andere familielijn
De meeste familiegeschiedenissen volgen de lijn van het mannelijke geslacht: van vader op zoon. Dat is een gevolg van ons patriarchale familiesysteem, waarbij kinderen in de regel de naam van hun vader krijgen. Deze werkwijze leidt ertoe dat in veel van dit soort werken vrouwen slechts een bijrol spelen. Twee historici besloten onafhankelijk van elkaar dat zij een andere aanpak wilden kiezen, waarin vrouwen centraal zouden staan. Zo verschenen er in 2021 twee non-fictieboeken waarin de auteur onderzoek doet naar diens voormoeders in plaats van de klassieke voorvaders: De voormoeders. Een verborgen Nederlands-Indische familiegeschiedenis van Suze Zijlstra en Vrouwen van het land. Epos van drie dagloonsters van Theo Salemink.
Lees meer: Dubbelrecensie | De Voormoeders en Vrouwen van het land
Recensie | Marja Vuijsje - Oude dozen
Herinneringen aan een belangrijk decennium
In Utrecht, waar ik vanaf 1973 geschiedenis studeerde, was ik een trouw bezoeker van de feministische boekhandel De Heksenkelder, de voorganger van Savannah Bay.[1] De meeste impact hadden de vier brochures van de radicaalfeministische uitgeverij De Bonte Was, over het moederschap, seksualiteit, huwelijk en gezin, en vrouwenwerk. Vrouwen vertelden hierin over hun schokkende ervaringen.[2] In dezelfde tijd schreef Anja Meulenbelt over haar heftige belevenissen als tienermoeder. Ik meen in het blad van de NVSH, Sextant. Het was een voorpublicatie uit haar bestseller De schaamte voorbij (1976).[3] Dit droeg allemaal bij aan bewustwording. Bij mij begon deze in het najaar van 1969.
Recensie | Tineke van Loosbroek en Jan de Vries - Betsy Repelius
Een artistieke (oud)tanteDe meeste brievenuitgaves van vrouwen uit het fin-de-siècle zijn van bekende feministes of kunstenaressen. De naam van deze brievenschrijfster, Betsy Repelius (1848-1921), deed bij mij echter geen belletje rinkelen; die van Marie du Saar (1860-1952) herkende ik als een van de eerste Nederlandse vrouwelijke artsen. De tekst op de achterflap maakt wel nieuwsgierig: ‘De brieven tonen hoe Betsy Repelius het professionele kunstenaarsbestaan beleefde, haar buitenlandse reizen, het gezelschaps- en uitgaansleven en haar uitgebreide sociale contacten’ en bieden ‘een inspiratiebron voor nieuw onderzoek’. Die belofte maakt het boek helemaal waar; en ook al vermelden de brieven weinig avontuurlijks, deze ‘eenzijdige’ correspondentie – we lezen alleen de brieven van Betsy en niet de antwoorden van Marie – biedt wel een verrassende onderdompeling in het leven van een zelfstandige vrouw.
Lees meer: Recensie | Tineke van Loosbroek en Jan de Vries - Betsy Repelius
Recensie | Sophie van den Elzen - Antislavery in the Transnational Movement for Women’s Rights, 1832-1914
Het is een onthutsend en pijnlijk verschijnsel dat Sophie van den Elzen blootlegt in haar proefschrift: Hoe zwarte vrouwen onzichtbaar worden in de geschiedenis, zelfs in die van abolitionisme en feminisme. De studie waarop Van den Elzen in maart 2021 in Utrecht promoveerde, gaat over transnationale herinneringsprocessen. Cultural memory studies heet dit veld van wetenschap. Hoe heeft de negentiende-eeuwse internationale beweging voor vrouwenrechten de anti-slavernijbeweging gebruikt, letterlijk als usable past, is de hoofdvraag. Dit boek werpt licht op het moeilijke begrip ‘culturele appropriatie’, dat vaak terugkomt in actuele discussies over dekolonisatie en antiracisme.
Recensie | Susan Smit - De heks van Limbricht
De heks van Limbricht is een betoverend boek van Susan Smit over een vrouw in een wereld van wijsheid en bijgelovigheid, van onafhankelijkheid en sociale druk, van weelde en armoede, van onderdrukking en verzet, van ware liefde en verraad. Op een dag wordt de nietsvermoedende Entgen Luijten, een weduwe die een teruggetrokken en natuurminnend bestaan leidt, ruw opgepakt op verdenking van hekserij. Ze krijgt geen tijd meer om haar klompen aan te trekken. Gevangen in de ondergrondse kerkers van het kasteel is ze dagenlang overgeleverd aan niets anders dan een homp brood en haar eigen herinneringen. Het verhaal van Entgen ontvouwt zich in flashbacks op de koude kerkervloer terwijl ze de beschuldigingen afwacht, waardoor haar leven zich voor de lezer afspeelt en verdiept tijdens het heksenproces.
Recensie | Aline D’Haese en Frank Meester - De zijkant van de filosofie : een dialoog over vrouwelijk denken
De zijkant van de filosofie: een discussie over vrouwelijk denken?
Anno 2021 staat de maatschappelijke positie van vrouwen – evenals andere gemarginaliseerde groepen – opnieuw flink in de spotlight. Waar men zo’n honderd jaar geleden fel streed voor vrouwenstemrecht en gelijke burgerrechten, bleek dit maar het topje van de ongelijkheidsijsberg. Ook Aline D’Haese en Frank Meester proberen aan deze trend hun bijdrage te leveren met het boek De zijkant van de filosofie. Een dialoog over vrouwelijk denken. Ze bediscussiëren daarin de vraag waar toch de vrouwen in de Westerse filosofische geschiedenis zijn gebleven. In een zevental hoofdstukken komt het duo via de Klassieke Oudheid, langs de Verlichting en Romantiek uiteindelijk terecht in onze eigen eenentwintigste eeuw. In hun getranscribeerde gesprekken passeren allerlei vrouwelijke denkers de revue, maar komen ook andere bekende historische dames aan de beurt. Korte tekstkaders bieden hierbij verdere duiding.
Recensie | Mineke van Essen - Onderweg naar 1832
Pioniers in Onderwijsland. Onderweg naar 1832: een groepsbiografie uit de Groningse school
In dit prachtig vormgegeven boek komen thema’s uit het eerdere werk van historisch pedagoge Mineke van Essen terug: in het bijzonder de opleiding en carrière van vrouwen en mannen in het onderwijs. Het nieuwe van dit boek zit ‘m in de vorm – een groepsbiografie -, en in de vragend-vertellende manier waarop de levenslopen worden gepresenteerd en “ingekleurd”.
In Onderweg naar 1832 volgt Van Essen vier Groningse jongemannen, die in de vroege negentiende eeuw werden opgeleid tot onderwijzer, en twee jonge vrouwen, voor wie die opleiding toen niet openstond maar die wel in het Groningse onderwijs terechtkwamen. Wat maakt deze zes tot een groep? Van Essen wijst op hun eenvoudige afkomst en hun jonge leeftijd, maar sterker is het argument dat ze in dezelfde tijd hun opleiding kregen en bijdroegen aan de modernisering van het Groningse onderwijs. Bij de keuze van de groepsleden heeft ook het feit dat Van Essen haar hoofdpersonen ‘kende’ uit eerder onderzoek een rol gespeeld. In dit boek plaatst ze hen samen in één decor, vroeg negentiende-eeuws Groningen, en geeft ze aan de hand van de levens van deze “pioniers” een beeld van het moderne Groningse onderwijs. Slotakkoord is het feest in 1832 – vandaar de titel – ter gelegenheid van het ambtsjubileum van schoolopziener Van Swinderen, die door zijn invloed op de zes feitelijk de zevende hoofdpersoon is.
Recensie | Charlotte Delbo - Niemand van ons zal terugkeren
Noodzakelijke Holocaustliteratuur: een Franse verzetsvrouw in Auschwitz
In de afgelopen 75 jaar zijn talloze memoires gepubliceerd over Auschwitz, het bekendste van alle vernietigingskampen en synoniem aan het ultieme kwaad in de mens. Onder de vroegste vrouwelijke auteurs van memoires bevinden zich onder anderen Olga Lengyel en Ana Novac, wier getuigenissen – Novac wist in gevangenschap zelfs een dagboek bij te houden – uit respectievelijk 1946 en 1966 in het Nederlands zijn verschenen als Leven met de dood (2004) en De mooie dagen van mijn jeugd (2010). Nu zijn ook de memoires van de hier lang onbekend gebleven Charlotte Delbo vertaald. Eindelijk, want Niemand van ons zal terugkeren is zonder twijfel indrukwekkende en noodzakelijke Holocaustliteratuur.
Lees meer: Recensie | Charlotte Delbo - Niemand van ons zal terugkeren
Recensie | Mirjam Janssen - Liefde in de Lage Landen
Met Liefde in de Lage Landen. Een portret van Nederland in 15 huwelijken benadert historica en schrijfster Mirjam Janssen de Nederlandse geschiedenis vanuit een fris perspectief. We kunnen de historie van het land vatten in politieke gebeurtenissen en sociale ontwikkelingen, maar óók inzoomen op huwelijk en gezinsleven. Deze vormen, aldus Janssen, evengoed een toetssteen voor vele maatschappelijke veranderingen.
Lees meer: Recensie | Mirjam Janssen - Liefde in de Lage Landen
Recensie | Fleur de Beaufort en Patrick van Schie - De liberale strijd voor vrouwenkiesrecht
In 2019 was het precies honderd jaar geleden dat de wet op het algemeen actief vrouwenstemrecht in Nederland werd aangenomen. Reden voor een terugblik, aldus het Liberaal Vrouwen Netwerk. Op verzoek van deze organisatie, onderdeel van de VVD, schreven historici Fleur de Beaufort en Patrick van Schie (TeldersStichting) daarom het boek De liberale strijd voor vrouwenkiesrecht.
Recensie | Jannetje Koelewijn - Fresia’s voor mevrouw Brak
Zoektocht zonder antwoord
Fresia’s voor mevrouw Brak is het vervolg op De hemel bestaat niet uit 2011. In dat boek gaf Jannetje Koelewijn op basis van haar vaders verhalen een indringend beeld van het leven van haar ouders; hoe zij in naoorlogs Amsterdam trouwden, met de groeiende kinderschaar – drie meisjes en drie jongens – regelmatig verhuisden en hoe vader steeg op de maatschappelijke ladder. Het leven van moeder stond na haar huwelijk en het daardoor indertijd onvermijdelijke ontslag in het teken van de zorg voor kinderen en huishouden. Dat maakte haar – ondanks de stijgende welvaart – niet gelukkig. Ze distantieerde zich rond haar veertigste van het geloof van haar gereformeerde echtgenoot. Later volgde ze een opleiding sociaal werk en ging ze op zichzelf wonen onder haar eigen naam: Renske Brak.
Lees meer: Recensie | Jannetje Koelewijn - Fresia’s voor mevrouw Brak
Recensie | Greddy Huisman - Zie hier mijn karakter
Tussen dagboek en autobiografie: karakterschets en levensgeschiedenis
Wat begint als een terugblik op de kindertijd van de jonge Belle van Ittersum (1783-1809) die graag een waarheidsgetrouw beeld van haar karakter wil geven, inclusief de zwakke punten, wordt in het Franstalige dagboek dat erop volgt een weergave van een vaak niet al te vrolijk leven. Haar moeder sterft als Belle twee jaar oud is. Vervolgens wordt ze opgenomen door haar oma van moederszijde en een kinderloze tante. Haar vader, die een militaire functie heeft, ziet ze in die tijd nauwelijks. Opgegroeid tussen volwassenen geniet ze van bezoeken aan neefjes en nichtjes. Sociale conventies dwingen haar afstand te bewaren tot mensen die niet tot de adel behoren, zoals het huispersoneel. Aanvankelijk leven ze in luxe in het door haar oma gehuurde Burmaniahuis in Leeuwarden. Haar tante geeft haar les aan huis vanuit de gedachte dat de leergierige Belle geen blauwkous of savante moet worden.
Lees meer: Recensie | Greddy Huisman - Zie hier mijn karakter
Recensie | Margot Dijkgraaf - Zij namen het woord
Rebelse schrijfsters in de Franse letteren
In het voorwoord maakt Margot Dijkgraaf duidelijk waarom zij de tien schrijfsters in Zij namen het woord “rebels” noemt: “Rebels zijn ze vooral vanwege hun literaire werk, niet vanwege hun gedrag of hun levensstijl. Het gaat me om wat ze hebben veranderd in de literatuur, om de revoluties in onderwerp, denkbeelden, in stijl of aanpak.”[10] Deze brede definitie, wellicht ingegeven door het thema ‘Rebellen en dwarsdenkers’ van de Boekenweek, zingt als een basisthema door het boek.
Lees meer: Recensie | Margot Dijkgraaf - Zij namen het woord
Recensie | Els Kloek - Vrouwen en kinderen eerst
Els Kloek bundelt haar onderzoekservaringen
De compacte bundel Vrouwen en kinderen eerst verscheen in het kader van de maand van de geschiedenis 2019 met als thema Hij/Zij. Het centrale idee was om de discussie te stimuleren rond de vraag hoe vrouwen beter te integreren in het algemene beeld van de geschiedenis. De stukken, geschreven tussen 2003 en 2019, zijn onder meer verschenen in Spiegel Historiael/Geschiedenis Magazine en het Tijdschrift voor Familiegeschiedenis/ GEN Magazine. Els Kloek stelt erin haar ervaringen te boek met onderzoek en de ontwikkelingen binnen het vak vrouwengeschiedenis. Ook brengt ze ethische en educatieve kwesties naar voren die daarbij spelen. Thema’s die haar raken en opnieuw actueel zijn passeren eveneens in de bundel, zoals de canon, die ze ziet als een middel voor het onderwijs om kennis te delen, opdat we er met zijn allen over mee kunnen praten. De discussie rond de oprichting van een Nationaal Historisch Museum wordt inmiddels ook weer nieuw leven ingeblazen.
Recensie | Miep Diesel - Bakvis in oorlogstijd
"Zo'n pleziermeisje dat altijd jongens om zich heen moet hebben"
Duizenden Nederlanders hielden tijdens de Tweede Wereldoorlog voor korte of langere tijd een dagboek bij. Onder hen waren veel jonge vrouwen, van wie Anne Frank en Etty Hillesum – die (postuum) wereldfaam verwierven – veruit de bekendste zijn. Het recent verschenen Bakvis in oorlogstijd. Het dagboek van Miep Diesel is van een geheel andere orde, maar past in de trend van groeiende belangstelling voor ‘gewone’ mensen in bijzondere omstandigheden. Het is een egodocument dat jongeren van nu aan het denken kan zetten. Niet alleen over de dagelijkse realiteit van het leven in oorlog, maar ook over actuele thema’s als slutshaming en #metoo.